Seminarios de Investigación y Talleres de Discusión (2019)

El seminario del Programa de Historia Económica y Social  reúne quincenalmente a estudiantes de posgrado e investigadores nacionales y visitantes. El mismo cuenta con dos modalidades:

  • Seminarios de Investigación: se discuten trabajos de investigación avanzados en tópicos de historia económica.
  • Talleres de Discusión: se analizan los textos que alimentan los debates recientes en la disciplina a nivel global

Seminarios y Talleres (2019)


Seminario de Investigación:

Camilo Martínez (Universidad de la República) presenta La construcción del Estado Oriental del Uruguay (c. 1853-1893) Un análisis de acuerdo a las funciones estatales

Resumen: El siguiente documento reúne los tres primeros capítulos de la tesis de finalización de la Maestría en Historia Económica. El tema que aborda el trabajo es la construcción del Estado en Uruguay de acuerdo a la construcción histórica de las funciones estatales (administrativa, represiva, social y económica) durante la segunda mitad del siglo XIX (c. 1853-1893). La organización del documento es la siguiente: (i) un primer capítulo donde se expone el problema de investigación, el enfoque teórico y la estrategia metodológica; (ii) un capitulo que destaca los cambios del Estado de acuerdo a las funciones estatales y (iii) el documento culmina con un análisis sobre la construcción de la función represiva del Estado en la segunda mitad del siglo XIX.

Fecha: jueves 4 de julio

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales

 


Seminario de Investigación:

Cecilia Lara (Universidad de la República) presenta Structural change and dynamics of convergence

Abstract: The aim of this chapter is threefold. First, it intends to explore the patterns of productivity growth in the manufacturing sector in three Latin American countries and in the United States and Sweden during the period circa 1930-1980. Second, if their manufacturing sector could carry out structural change measured using a shift-share analysis. Finally, this chapter analyzes the existence of convergence in productivity levels between branches of Brazil, Chile and Uruguay, compared to the United States and Sweden.

Fecha: jueves 6 de junio

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


 

Seminario de Investigación:

Gustavo Viñales Guillama (Universidad de la República) presenta Uruguay: Evolución del sistema tributario (1990 – 2018)

Resumen: No pretende ser éste un texto de historia o de historia económica en sentido académico estricto, no obstante, el principal justificativo para investigar y procurar documentar parcialmente la historia reciente de la tributación en el Uruguay, radica básicamente en la constatación de que la producción historiográfica de nuestro país respecto a la temática tributaria en general, a los sistemas tributarios y sus reformas, y al rol de la Administración Tributaria dentro del Estado como parte integrante del sistema tributario en sentido amplio, ha sido abordada muy parcialmente y de forma lateral o apenas complementaria al análisis económico y de políticas fiscales en algunas épocas históricas. (…) El objetivo central radicó en poder reseñar la evolución tributaria histórica reciente, con un detalle cronológico y minucioso de la normativa que permita su consulta ordenada, y conocer cómo algunos factores económicos, sociales y políticos fueron modelando los sistemas tributarios de cada época, de forma de poder comparar analíticamente, en el tiempo y el espacio, aportando en la comprensión de la situación tributaria actual y ayudar a comprender mejor los cambios que están por venir.

Fecha: jueves 23 de mayo

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


Seminario de Investigación:

Talita Alves de Messias (Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em História – UNISINOS) presenta A Diplomacia do Patacão: notas de pesquisa

Resumo: Este trabalho apresenta resultados preliminares do projeto de pesquisa “A Diplomacia do Patacão: guerra, dívida e poder na Bacia do Rio da Prata (1850-1866)”2. O objetivo da pesquisa é investigar os empréstimos financeiros realizados pelo Império do Brasil aos seus aliados na região da Bacia do Rio da Prata durante os conflitos geopolíticos ocorridos no século XIX, partindo de uma abordagem interdisciplinar que congrega História Econômica e Economia Política Internacional. Essas ações financeiras do Império do Brasil, conhecidas como “Diplomacia do Patacão”, ocorreram a partir de 1850, durante a Guerra Grande, até pelo menos 1866, em meio a Guerra da Tríplice Aliança contra o Paraguai. Os capitais foram destinados a unidades territoriais dentro dos espaços que hoje conhecemos por Uruguai e Argentina, inicialmente com a intermediação de Irineu Evangelista de Souza (futuro Visconde de Mauá). Para tanto, utiliza-se fontes documentais e bibliográficas.

Fecha: jueves 4 de abril

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


 

Gustavo Bittencourt (Departamento de Economía – Universidad de la república) presenta Foreign Direct Investment Policy in Latin America 1980- 2015. Configurational Analysis with political, structural and macroeconomic Fuzzy Sets

Abstract:

I am following the analysis of policies towards foreign capital in Latin America summarized in Bittencourt (2016), covering, in this paper, 17 countries along the period 1980-2015. The current work has two directions: on the one hand to identify the applied policy instruments and analyze their configurations, and on the other hand, to explore what characteristics of the countries are associated with such configurations. In the first direction, I adapted Dunning’s and UNCTAD’s classifications, to elaborate a typology composed by three regulatory and six promotional instruments, whose definition in Latin America’s countries is made through an extensive literature review. Some determinant transitions occurred in the 1980s’: going out from the introverted industrialization in the major countries, the end of the military dictatorships in the Southern Cone and Brazil, while Central America was trying to exit from a long period of civil wars. Public strategies regarding foreign capital were reoriented from the regulatory stage between the middles 1960s-1970s decades, to the transition of 1980s, arriving to a promotional predominance in the 1990s, until the present. The increase in the presence of governments that the IDB Database of Political Institutions 2015 characterizes as left implies a few cases of confrontation via expropriation in the period 2004-2015, but the remaining left governments approach configurations of promotional predominance. The second direction of the work offers an exploratory analysis of the conditions explaining why some countries can apply certain instruments and others do not, regarding (or in spite of) their political orientation. I selected variables suggested by the bargaining theory of the relationship between governments and TNCs, and I use the configurational analysis proposed by Ragin (2008), through the fsQCA 3.0 software, to explore some relations. Among other conclusions, the truth tables shows that, in the context of this sample, every “big” country and every country combining mineral exports and low political risk, apply at least one FDI policy regulation. The absence of regulation is associated with center-right governments in smaller and political risky countries. Small countries not inserted in FDI circuits, mostly open and political un-risky, conducted Rules-Based competition for FDI. Mexico after 2004 was the only big country applying RBC. All bigger countries applied incentives competition for FDI (IBC). Relative small countries with low diversified FDI also conducted IBC. Regarding privatizations, there is a clear political determination: only center or right governments applied this instrument. After 1990, small, relative non-exporter and low educated countries, and Mexico (in the other hand, big, open and relative educated), resort to the application of free Export Processing Zones (EPZs). Big and non-exporter countries, with low risk and diversified FDI, applied sectorial policies (SEC). Small open and not risky countries, with no diversified FDI origins, also did. This exploratory results support the hypothesis provided by the bargaining governments-TNCs theory.

Fecha: 21 de marzo

Hora: 15-16:30 hs
Lugar: Facultad de Ciencias Sociales, salón a confirmar


 

Seminarios de Investigación y Talleres de Discusión (2019)

El seminario del Programa de Historia Económica y Social  reúne quincenalmente a estudiantes de posgrado e investigadores nacionales y visitantes. El mismo cuenta con dos modalidades:

  • Seminarios de Investigación: se discuten trabajos de investigación avanzados en tópicos de historia económica.
  • Talleres de Discusión: se analizan los textos que alimentan los debates recientes en la disciplina a nivel global

Seminarios y Talleres (2019)


Seminario de Investigación:

Camilo Martínez (Universidad de la República) presenta La construcción del Estado Oriental del Uruguay (c. 1853-1893) Un análisis de acuerdo a las funciones estatales

Resumen: El siguiente documento reúne los tres primeros capítulos de la tesis de finalización de la Maestría en Historia Económica. El tema que aborda el trabajo es la construcción del Estado en Uruguay de acuerdo a la construcción histórica de las funciones estatales (administrativa, represiva, social y económica) durante la segunda mitad del siglo XIX (c. 1853-1893). La organización del documento es la siguiente: (i) un primer capítulo donde se expone el problema de investigación, el enfoque teórico y la estrategia metodológica; (ii) un capitulo que destaca los cambios del Estado de acuerdo a las funciones estatales y (iii) el documento culmina con un análisis sobre la construcción de la función represiva del Estado en la segunda mitad del siglo XIX.

Fecha: jueves 4 de julio

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales

 


Seminario de Investigación:

Cecilia Lara (Universidad de la República) presenta Structural change and dynamics of convergence

Abstract: The aim of this chapter is threefold. First, it intends to explore the patterns of productivity growth in the manufacturing sector in three Latin American countries and in the United States and Sweden during the period circa 1930-1980. Second, if their manufacturing sector could carry out structural change measured using a shift-share analysis. Finally, this chapter analyzes the existence of convergence in productivity levels between branches of Brazil, Chile and Uruguay, compared to the United States and Sweden.

Fecha: jueves 6 de junio

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


 

Seminario de Investigación:

Gustavo Viñales Guillama (Universidad de la República) presenta Uruguay: Evolución del sistema tributario (1990 – 2018)

Resumen: No pretende ser éste un texto de historia o de historia económica en sentido académico estricto, no obstante, el principal justificativo para investigar y procurar documentar parcialmente la historia reciente de la tributación en el Uruguay, radica básicamente en la constatación de que la producción historiográfica de nuestro país respecto a la temática tributaria en general, a los sistemas tributarios y sus reformas, y al rol de la Administración Tributaria dentro del Estado como parte integrante del sistema tributario en sentido amplio, ha sido abordada muy parcialmente y de forma lateral o apenas complementaria al análisis económico y de políticas fiscales en algunas épocas históricas. (…) El objetivo central radicó en poder reseñar la evolución tributaria histórica reciente, con un detalle cronológico y minucioso de la normativa que permita su consulta ordenada, y conocer cómo algunos factores económicos, sociales y políticos fueron modelando los sistemas tributarios de cada época, de forma de poder comparar analíticamente, en el tiempo y el espacio, aportando en la comprensión de la situación tributaria actual y ayudar a comprender mejor los cambios que están por venir.

Fecha: jueves 23 de mayo

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


Seminario de Investigación:

Talita Alves de Messias (Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em História – UNISINOS) presenta A Diplomacia do Patacão: notas de pesquisa

Resumo: Este trabalho apresenta resultados preliminares do projeto de pesquisa “A Diplomacia do Patacão: guerra, dívida e poder na Bacia do Rio da Prata (1850-1866)”2. O objetivo da pesquisa é investigar os empréstimos financeiros realizados pelo Império do Brasil aos seus aliados na região da Bacia do Rio da Prata durante os conflitos geopolíticos ocorridos no século XIX, partindo de uma abordagem interdisciplinar que congrega História Econômica e Economia Política Internacional. Essas ações financeiras do Império do Brasil, conhecidas como “Diplomacia do Patacão”, ocorreram a partir de 1850, durante a Guerra Grande, até pelo menos 1866, em meio a Guerra da Tríplice Aliança contra o Paraguai. Os capitais foram destinados a unidades territoriais dentro dos espaços que hoje conhecemos por Uruguai e Argentina, inicialmente com a intermediação de Irineu Evangelista de Souza (futuro Visconde de Mauá). Para tanto, utiliza-se fontes documentais e bibliográficas.

Fecha: jueves 4 de abril

Hora: 15-16:30 hs

Lugar: Salón 2 del quinto piso de Facultad de Ciencias Sociales


 

Gustavo Bittencourt (Departamento de Economía – Universidad de la república) presenta Foreign Direct Investment Policy in Latin America 1980- 2015. Configurational Analysis with political, structural and macroeconomic Fuzzy Sets

Abstract:

I am following the analysis of policies towards foreign capital in Latin America summarized in Bittencourt (2016), covering, in this paper, 17 countries along the period 1980-2015. The current work has two directions: on the one hand to identify the applied policy instruments and analyze their configurations, and on the other hand, to explore what characteristics of the countries are associated with such configurations. In the first direction, I adapted Dunning’s and UNCTAD’s classifications, to elaborate a typology composed by three regulatory and six promotional instruments, whose definition in Latin America’s countries is made through an extensive literature review. Some determinant transitions occurred in the 1980s’: going out from the introverted industrialization in the major countries, the end of the military dictatorships in the Southern Cone and Brazil, while Central America was trying to exit from a long period of civil wars. Public strategies regarding foreign capital were reoriented from the regulatory stage between the middles 1960s-1970s decades, to the transition of 1980s, arriving to a promotional predominance in the 1990s, until the present. The increase in the presence of governments that the IDB Database of Political Institutions 2015 characterizes as left implies a few cases of confrontation via expropriation in the period 2004-2015, but the remaining left governments approach configurations of promotional predominance. The second direction of the work offers an exploratory analysis of the conditions explaining why some countries can apply certain instruments and others do not, regarding (or in spite of) their political orientation. I selected variables suggested by the bargaining theory of the relationship between governments and TNCs, and I use the configurational analysis proposed by Ragin (2008), through the fsQCA 3.0 software, to explore some relations. Among other conclusions, the truth tables shows that, in the context of this sample, every “big” country and every country combining mineral exports and low political risk, apply at least one FDI policy regulation. The absence of regulation is associated with center-right governments in smaller and political risky countries. Small countries not inserted in FDI circuits, mostly open and political un-risky, conducted Rules-Based competition for FDI. Mexico after 2004 was the only big country applying RBC. All bigger countries applied incentives competition for FDI (IBC). Relative small countries with low diversified FDI also conducted IBC. Regarding privatizations, there is a clear political determination: only center or right governments applied this instrument. After 1990, small, relative non-exporter and low educated countries, and Mexico (in the other hand, big, open and relative educated), resort to the application of free Export Processing Zones (EPZs). Big and non-exporter countries, with low risk and diversified FDI, applied sectorial policies (SEC). Small open and not risky countries, with no diversified FDI origins, also did. This exploratory results support the hypothesis provided by the bargaining governments-TNCs theory.

Fecha: 21 de marzo

Hora: 15-16:30 hs
Lugar: Facultad de Ciencias Sociales, salón a confirmar